Fair

3°C

Stockholm

Fair

Noorwegen

Kijk ook eens op onze andere online reisgidsen over Scandinavië.

 

Brug Zweden Denemarken

Brug Zweden DenemarkenDe brug tussen Zweden en Denemarken, de Öresundbrug, is de snelste wegverbinding tussen de beide landen en bestaat uit een dubbelsporige spoorlijn, een vierbaansweg, een kunstmatig eiland en een tunnel.

 

De Öresundbrug is de langste combinatie spoor- en wegbrug in Europa en verbindt de Deense hoofdstad Kopenhagen en de Zweedse stad Malmö. Verder is het ook een verbinding tussen het wegen- en spoorwegennet van Scandinavië en die van Midden- en West-Europa.

Tol

Wilt u met de Auto naar Zweden wilt, dan is het mogelijk om via deze brug binnen één dag naar Zuid Zweden te rijden. U betaalt tol aan de Zweedse kant en u kunt met credit card en in Euro’s betalen. De prijs voor een overtocht is (2013) 45 euro voor een auto tot 6 meter, en 90 euro voor een voertuig langer dan 6 meter, per enkele reis. Er zijn geen retourtickets verkrijgbaar.

Lengte

De totale lengte van brug, eiland en tunnel is 16.4 km en de reistijd met de trein is 20 minuten. De lengte van de brug is 7.845 m lang en 23.5 m breed en bestaat uit 2 lagen. De trein rijdt op de benedenverdieping en daarboven loopt een vierbaansweg. De treinen rijden overdag elke 20 minuten en ‘s nachts een keer per uur, in beide richtingen. Er worden elke dag 60.000 reizigers over de brug vervoerd en jaarlijks rijden er 6 miljoen voertuigen. Er is geen grenscontrole, maar de Douane controleert soms aan de Zweedse zijde.

 

 

Overgang brug naar tunnel

Peberholm eiland is de overgang van brug naar tunnel. Het kunstmatige eiland is een natuurgebied en is ongeveer 4 km lang, 500 m breed en 20 m hoog. Peberholm verwijst naar Saltholm, Zouteiland, dat er vlak naast ligt.

De tunnel

De Drogden tunnel is de verbinding tussen Peberholm en Amager eiland. Met een totale lengte van 4050 m is de Drogden tunnel de langste onderwater tunnel ter wereld. In de geul gegraven op de zeebodem liggen 5 buizen naast elkaar: 2 voor het treinverkeer, 2 voor voertuigen en 1 voor noodgevallen. Er is gekozen voor het graven van een tunnel in plaats van het verhogen van de brug om overlast te voorkomen voor het international vliegverkeer van en naar Kopenhagen en om een goede doorvaart te verzekeren voor de scheepvaart.

Campings Zweden

Reisgids Zweden

Reisgids Zweden